سه شنبه 12 تير 1403-16:48 شمسی /7/2/2024 4:48:47 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:66057
  • زمان انتشار:يکشنبه 10 تير 1403-12:0
فرشید سلگی، عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو

صنعت خودرو چند سالی است که عزم خود را برقی‎ سازی و استفاده از باتری برای حرکت خودروها جزم کرده است.
برقی‎‌سازی در جهان چگونه پیش می‌‎رود؟

در این راستا، روند تولید خودروهای برقی در جهان در سال های گذشته به شدت افزایش داشته است. با وجود اینکه در سال جاری شاهد کاهش سرعت عرضه و تحویل خودروهای برقی در بازارهای مختلف پیشرو در این بخش بوده‎ایم اما با این حال و بر اساس گزارش‌های منتشرشده، وضعیت برای خودروهای احتراق داخلی خوب نیست و این خودروها به پایان عمر خود نزدیک می‎شوند.

به‌رغم‌آنکه در چندماه گذشته صنعت خودروهای برقی با کندی در عرضه مواجه شده با این حال گزارش‌های منتشرشده ازسوی شرکت‌های بزرگی مانند جنرال‌موتورز، فورد، فولکس‌واگن و... نشان از تغییر کامل ساختار خودروسازی در جهان دارد.

با این حال به‌دلیل وجود تردید ازسوی برخی افراد در خرید این خودروها، برقی‎ سازی کمی کند شده اما این به معنای جان گرفتن خودروهای درون‌سوز نخواهد بود. تسلا به‌عنوان رهبر قدیمی برقی‌سازی در جهان تمرکز خود را بر هوش مصنوعی و رباتیک گذاشته که این موضوع باعث افت ۸.۵ درصدی تحویل خودرو از سوی این شرکت طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ شده است.

با این وجود در سطح جهانی و در درازمدت پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای برقی افزایش و خودروهای درون‌سوز کاهش پیدا کند. براساس پیش‌بینی‌ها، موتور احتراق داخلی درحال از بین رفتن است.

کارشناسان و فعالان محیط‌زیست این روند را یک پیروزی بزرگ می‌دانند. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی بلومبرگ ان‎ای‎اف، فروش خودروهایی با موتور احتراق داخلی در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون در حال کاهش بوده است.

این روند نشان از کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی روی موتورهای درون‌سوز دارد. بر اساس این گزارش جهان در حال دور شدن از خودروهای درون‌سوز است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۴میلیون خودرو هیبرید الکتریکی و پلاگین در سراسر جهان فروخته شد که ۱۸درصد از کل فروش خودروهای سواری را تشکیل می‌دهد که افزایش فروش ۳۵ درصدی این خودروها را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۱۶ تقریبا ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاگین در سراسر جهان به فروش رسیده بود یعنی فروش سالانه خودروهای برقی در کمتر از یک‌دهه ۲۰۰۰درصد افزایش یافته است. بر این اساس و با تکیه بر این روند می‌توان گفت به‌زودی خودروهای درون‌سوز به طور کامل کنار گذاشته خواهد شد.

برای کشورهایی که آمادگی این اتفاق را ندارند این خبر، بسیار ناگوار خواهد بود چراکه با این سرعت برقی‌سازی، احتمالا طی یک‌دهه آینده خبری از خودروهای درون‌سوز در لیست فروش شرکت‌های خودروساز نخواهد بود و به تبع آن قطعات این خودروها نیز تولید نخواهند شد. بنابراین بسیاری از کشورها ناچار به همراهی با موج جهانی برقی‌سازی صنعت خودرو خواهند شد. هرچند بسیاری از مردم پذیرای این خودروها نباشند.

در میان کشورهای پیشرو در برقی‌سازی صنعت و البته بازار خودرو، چین و اروپا بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال و با وجود اینکه آمریکا در این بخش از چین عقب افتاده، اما آمارها نشان از رشد تقاضا برای خودروهای کامل برقی در ایالات‌متحده دارد.

بیش‌از ۷ درصد بازار خودرو آمریکا به خودروهای کامل برقی اختصاص پیدا کرده است و در مجموع خودروهای پلاگین-هیبرید و تمام‌برقی ۱۶درصد بازار خودروهای آمریکا در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ ان‎ای‎اف، فروش سالانه خودروهای پلاگین طی ۴ سال آینده دو برابر خواهد شد و به عدد ۳۰میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. البته عرضه باتری‎های نسل جدید که بسیاری زمان آن را سال ۲۰۲۵ اعلام کرده‌اند، ممکن است میزان عرضه و فروش این خودروها را بیش از پیش افزایش دهد.
منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین