جمعه 8 تير 1403-8:52 شمسی /6/28/2024 8:52:33 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65986
  • زمان انتشار:يکشنبه 3 تير 1403-10:11
با نگاهی پیشرو و همسو با تحولات گروه سایپا و صنعت‌ خودرو کشور صورت گرفت:

مگاموتور پیشرانه‌هایی در سه حجم ۱۶۰۰، ۲ هزار و ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور کرده که خط تولید آن‌ها را راه‌اندازی خواهد کرد
حضور مگاموتور با قوای محرکه جدید در نمایشگاه قطعات تهران

به گزارش خودرونامه، شرکت مگاموتور در نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که نوزدهمین دوره آن در چهار روز گذشته (۲۹ خردادماه تا یکم تیرماه) برگزار شد، حضور فعال و موثری داشت. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت که در نمایشگاه نوزدهم به‌نمایش درآمد، موتور ME۱۶ بود. این موتور، نخستین پیشرانه ۱۶ سوپاپی است که در گروه خودروسازی سایپا توسعه داده شده و قرار است همراه با یک گیربکس اتوماتیک ۶ ‌سرعته روی خودرو شاهین‌پلاس شرکت سایپا و با گیربکس ۵ ‌سرعته دستی روی خودرو کادیلا (ال۹۰ ایرانی) پارس‌خودرو استفاده شود.

موتور بعدی به‌نمایش درآمده در نمایشگاه قطعات توسط مگاموتور، پیشرانه M۱۵GSI بود که با گیربکس CVT و همچنین جعبه‌دنده دستی روی خودروهای اطلس سایپا و کوییک GX و سهند پارس‌خودرو قرار می‌گیرد.

از دیگر پیشرانه‌های معرفی‌شده در غرفه مگاموتور می‌توان به‌موتورهای شرکت DAE اشاره کرد که در سه حجم ۱۶۰۰ سی‌سی، ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شده و خط تولید آن‌ها توسط مگاموتور راه‌اندازی خواهد شد.

مگاموتور همچنین گیربکس‌های ارتقایافته و جدیدی را در نوزدهمین نمایشگاه قطعات به‌نمایش درآورد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

ویژگی‌های پیشرانه ME۱۶ مگاموتور

موتور ME۱۶ مگاموتور دارای حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و فناوری VVT-i (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) است که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. تولید این پیشرانه در شرکت مگاموتور، با توجه به قابلیت‌ها و تاثیر آن در محصولات سایپا، از مزایای بسیاری برای این گروه خودروسازی برخوردار خواهد بود.

نخستین مزیت، تفاوت این موتور با سایر موتورهای موجود و مزیت‌های آن نسبت به‌موتورهای در حال تولیدی است که از فناوری قدیمی برخوردارند.

دومین مزیت مهم و استراتژیک موتور ME۱۶، قابلیت کاهش سوخت و نیز قابلیت اخذ استاندارد یورو ۶، درعین‌ حال قدرت بالای آن است که در شرایط فعلی نه‌تنها برای صنعت‌خودرو کشور بلکه برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

مزیت سوم این پیشرانه، خط مجهز و رباتیک تولید آن است که خطا را در فرآیند تولید به‌حداقل می‌رساند.

چهارمین مزیت موتور ME۱۶، رفع مشکل کمبود قوای محرکه تولیدات سایپا با ورود این موتور است.

مزیت پنجم نیز در همین راستا رقم خواهد خورد؛ زیرا نصب این موتور روی محصولات گروه سایپا از جمله شاهین‌پلاس و کادیلا، افزایش رضایت و مقبولیت مشتریان را در پی خواهد داشت.

ششمین مزیت تولید این موتور، تاثیری است که بر تیراژ تولید خودرو در گروه سایپا خواهد داشت؛ با تولید موتور جدید سایپا، تیراژ موتورسازی در این گروه خودروسازی، افزایش قابل توجهی می‌یابد که در رشد تولید محصولات سایپا موثر خواهد بود.

مزیت هفتم پیشرانه ME۱۶، داخلی‌سازی بالای ۹۰ درصدی آن است که سبب ایجاد اشتغال در داخل و کاهش ارزبری و اتکا به‌خارج خواهد شد.

هشتمین مزیت این موتور، اطلاعات فنی آن است که در اختیار مگاموتور قرار دارد و امکان توسعه محصول را برای این شرکت فراهم می‌کند.

مزیت نهم پیشرانه ME۱۶ هم امکان صادرات آن با توجه به برخورداری شرکت مگاموتور و گروه سایپا از امتیاز تولید آن به‌عنوان یک محصول بومی‌سازی‌ شده است. دهمین مزیت این موتور نیز امکان ارائه خودروهای جدید با استفاده از آن است.

موتور M۲۰؛ نقطه قوت کراس‌اوور آریا

از جمله‌های موتورهای کاملا جدید مگاموتور، پیشرانه‌ M۲۰ است که برای کراس‌اوور سایپا آریا در نظر گرفته شده است. این موتور ۲ لیتری تنفس‌طبیعی ۱۶ سوپاپه که با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده است، دارای زنجیر تایم بوده و قرار است در سایت جدید مگاموتور مونتاژ شود.

موتور M۲۰ قادر است روی خودرو آریا، ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون‌متر گشتاور را در دورموتور ۳۰۰۰ ارائه دهد. این موتور مجهز به‌تکنولوژی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) بوده و مصرف ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. پیشرانه M۲۰ آریا که درحال ‌حاضر روی محصولات چانگان نیز استفاده می‌شود، قرار است با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE عرضه شود.

موتور M۱۶K؛ مناسب خودروهای هیبرید

یکی دیگر از موتورهای ۱۶۰۰ سی‌سی موجود در غرفه مگاموتور، موتور M۱۶K بود که علاوه‌بر قابلیت نصب روی محصولات پلت‌فرم X۲۰۰ و SP۱۰۰، برای محصولات هیبرید گروه خودروسازی سایپا نیز در نظر گرفته شده است. حضور این پیشرانه در غرفه مگاموتور، ناظر بر نگاه پیشرو این شرکت سازنده قوای محرکه در همراهی با برنامه‌های فناورانه گروه خودروسازی سایپا و همسو با حرکت عظیم صنعت‌خودرو کشور به‌سوی تولید خودروهای الکتریکال است.

 

موتور M۲۵؛ پیشرانه جدید خودروهای نیمه‌سبک زامیاد

حجیم‌ترین پیشرانه‌ای که مگاموتور با خود به‌نمایشگاه قطعات آورده بود، موتور ۲۵۰۰ سی‌سی M۲۵ بود که قرار است برای خودروهای نیمه‌سبک شرکت زامیاد از جمله پیکاپ صحرا و ون هامون استفاده شود.

ارتقای موتور M۱۵ به M۱۵GSI

موتور M۱۵GSI که نسخه قبلی آن (M۱۵) روی محصولاتی مانند تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوییک استفاده می‌شد و به‌پیشرانه‌ای کم‌مصرف و کم‌استهلاک معروف بود، در روند اصلاح، بهبود و ارتقا دچار تغییرات گسترده‌ای شده که علاوه‌بر بازدهی بالاتر و ارتقای استاندارد سوخت، مصرف آن را کمتر کرده است.
پیشرانه M۱۵ در گام نخست با کاهش اصطکاک داخل موتور با استفاده از تغییر شکل منیفولد دود و VVT، تبدیل به M۱۵i شد. این پیشرانه در ادامه، با ایجاد قابلیت انطباق‌پذیری با سامانه توربوشارژر، در خودرو شاهین مورد استفاده قرار گرفت.

گیربکس ۵F۱۸؛ از شاهین تا کادیلا

یکی از جعبه‌دنده‌های موجود در غرفه مگاموتور، نسخه جدید گیربکس ۵F۱۸ بود. این گیربکس که نسخه پایه آن با سیستم کنترل کلاچ هیدرولیکی درحال‌ حاضر روی خودرو شاهین توربوشارژ دستی استفاده می‌شود، با تغییراتی در ضریب دنده، پوسته گیربکس، پوسته کلاچ و... قرار است همراه با موتور ME۱۶ برای خودرو P۹۰ (کادیلا) پارس‌خودرو و خودرو شاهین‌پلاس دستی استفاده شود.

گیربکس CVT خانواده X۲۰۰

گیربکس بعدی مگاموتور، جعبه‌دنده CVT بود که برای نسخه‌های اتوماتیک سه خودرو اطلس، سهند و کوییک مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است گیربکس دستی پنج‌دنده‌ای که روی خودروهای تیبا و تیبا ۲ و نسخه‌های دنده‌دستی ساینا و کوییک قرار می‌گرفت نیز در غرفه مگاموتور موجود بود و در نسخه‌های دارای گیربکس دستی اطلس و سهند هم استفاده خواهد شد.

گیربکس اتوماتیک جدید محصولات سایپا

اما جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ ‌سرعته‌ای که مگاموتور برای برخی محصولات جدید گروه سایپا در نظر گرفته، گیربکس طراحی‌شده توسط شرکت آیسین ژاپن است که روی محصولاتی همچون شاهین‌پلاس، شاهین جوانان و آریا نصب خواهد شد.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین