جمعه 8 تير 1403-8:38 شمسی /6/28/2024 8:38:35 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65958
  • زمان انتشار:شنبه 2 تير 1403-7:59

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس، در یک جلسه هم‌اندیشی در مورد صنعت خودرو عنوان کرد در سال ۹۰، میزان تولید خودروی ما یک‌میلیون و ۶۵۰هزار در سال بود. اما در سال‌های ۹۷ و ۹۸، به ۵۰۰ الی ۶۰۰هزار دستگاه رسید.
واردات کارکرده‌ها با الگوی غربی - عربی

ما در دهه ۹۰ سالانه ۱۰۰هزار خودرو وارد می‌کردیم، اما از سال ۹۷ واردات خودرو هم ممنوع شد. یعنی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، تولید و واردات خودرو به‌شدت محدود شد.

به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا وی افزود: گفته می‌شود نیاز واقعی کشور ۱.۵میلیون خودرو در سال است. حالا اگر میانگین سالی ۷۰۰هزار تولید کرده باشیم، یعنی ۷۰۰هزار با چیزی که به آن نیاز داریم، فاصله داشته‌ایم.

این منهای ۱۰۰هزار خودروی خارجی است که در سال وارد می‌شده. از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰، ما ۳میلیون و ۲۰۰هزار خودرو کمتر از نیاز مردم فراهم کرده‌ایم. عوامل دیگری هم وجود داشت، جهش ارز باعث شد مردم برای حفظ ارزش پولشان خودرو بخرند. به گفته وی توسعه در صنعت خودرو به شکل متوازنی پیش نرفته است.

برخی از بخش‌های خودروسازی ما ظرفیت تولید برای سه‌میلیون خودرو را هم دارند، اما ظرفیت بعضی به ۱.۵میلیون هم نمی‌رسد. طاهری ادامه داد که مثلا توان ساخت دومیلیون موتور خودرو را نداریم، اما ظرفیت شاسی یا رنگ همین میزان است. پس باید هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم تا این توسعه شکل متوازنی پیدا کند.

وی در ادامه به موضوع واردات خودروی کارکرده اشاره و عنوان کرد که نگاهی که به این مساله شد، این بود که شما می‌خواهید کشور را از خودروی کهنه پر کنید. در‌حالی‌که این ادعای غلطی بود. پیش از ما نیز در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی یا حتی عربی چنین اقدامی صورت گرفته بود. اگر این اتفاق می‌افتاد، عطش بازار از بین می‌رفت. لازم هم نبود چند سال ادامه پیدا کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین