سه شنبه 29 خرداد 1403-16:24 شمسی /6/18/2024 4:24:25 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65884
  • زمان انتشار:شنبه 26 خرداد 1403-8:25
محدودیت‌های رانندگی با خودروهای دارای شماره موقتی

مقامات پلیس راهور فراجا بارها اعلام کرده‌اند هرگونه تبلیغات برای تمدید دائمی پلاک گذرموقت و تغییر پلاک به ملی کذب و مصداق بارز کلاهبرداری است. همه خودروهای گذرموقت با مدارک موقتی وارد کشور می‌شوند و با این مدارک نیز باید از کشور خارج شوند و این قانون برای خودروهایی که در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی تردد می‌کنند نیز صادق است.
خودرو با پلاک گذرموقت نخرید

پلاک دست‌نوشته غیرقانونی است

به گزارش خودرونامه، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد خرید و فروش خودروها با پلاک گذرموقت غیرقانونی است. سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به شرایط پلاک وسایل‌نقلیه گفت: پلاک قطعه‌ای فلزی در ابعاد مختلف است که روی آن اعداد و حروف مختلف نوشته شده و در واقع هویت وسایل نقلیه محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تاریخچه استفاده از پلاک‌ها ادامه داد: استفاده از پلاک‌ها به سال ۱۲۹۸ بازمی‌گردد که ابتدا روی گاری‌ها و از سال ۱۳۰۵ به بعد روی خودروها نیز نصب شد.

وی با اشاره به رنگ پلاک‌های ملی افزود: پلاک‌های سبز رنگ مربوط به نیروهای پلیس و سپاه پاسداران است. همچنین پلاک‌های قرمز رنگ مربوط به خودروهای دولتی است. پلاک‌های زرد رنگ متعلق به تاکسی‌ها و خودروهای راهداری و ساخت‌وساز هستند.

کشیر گفت: پلاک‌های آبی‌رنگ با حروف D، متعلق به سفارتخانه و دیپلمات‌هاست. پلاک سفید با حروف «گ» نیز متعلق به خودروهای گذرموقت است. خودروهای آبی‌رنگ با حروف «ز» و «ف» متعلق به ستادکل نیروهای مسلح و وزارت دفاع است. همچنین خودروهای ارتش نیز پلاک کرم‌رنگ دارند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موتورسیکلت‌ها نیز دارای پلاک‌های ملی هستند. رنگ سفید متعلق به افراد شخصی است، همچنین قرمز، کرم و سبز متعلق به نیروهای نظامی و دولتی است.

وی افزود: پلاک مانند کارت‌ملی و کارت شناسایی برای وسایل‌نقلیه است و هر وسیله باید پلاک داشته باشد که مختص خود آن است. همچنین تردد خودروها بدون‌پلاک، غیرقانونی است.

این مقام پلیس ادامه داد: هر پلاک مختص یک فرد است؛ اگر فردی خودرویش را بفروشد، این پلاک برای فرد به‌صورت امانت تا شش‌ماه نگهداری می‌شود.

کشیر با اشاره به پلاک‌های غیرمجاز گفت: پلاک‌های خارجی و پلاک‌های منسوخ‌شده غیرمجاز هستند. همچنین تغییر در پلاک‌ها یا پلاک‌های دست نوشته نیز غیرقانونی است و پلیس در صورت مشاهده با آنها برخورد می‌کند.

وی افزود: بر اساس ماده۱۹ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تردد وسایل نقلیه بدون پلاک ممنوع است. همچنین کلیه خودروسازان و مونتاژکاران وسایل نقلیه باید قبل از فروش این وسایل را شماره‌گذاری کنند.

خودروهای پلاک گذرموقت، بسیاری از خدمات را دریافت نمی‌کنند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه گفت: استفاده از پلاک موقت، برای افراد خارجی است که قصد دارند از کشور ما عبور کنند، یا ایرانی‌هایی که به صورت موقت در کشور حضور دارند. اخیرا این پلاک‌ها افراد را دچار مشکل کرده‌اند؛ زیرا افراد بدون مشورت با وکلا و انجام روند اداری و قانونی، اقدام به خرید و فروش این وسایل نقلیه با پلاک‌های گذرموقت کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس تبصره۳ ماده ۱۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرگی، اگر شخص یا شرکتی بخواهد خودرویی را وارد کشور کند، باید آن را در گمرک ثبت کند و با مجوز در کشور تردد کند. این مجوزها اعتبار دارند و پس از اتمام اعتبار باید از کشور خارج شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: شهروندان باید دقت کنند که این خودروهای پلاک گذرموقت، بسیاری از خدمات را دریافت نمی‌کنند، به‌عنوان مثال کارت‌سوخت به آنها تعلق نمی‌گیرد و امکان خرید و فروش آنها وجود ندارد. همچنین تنها افرادی می‌توانند با آن رانندگی کنند که مجوز به اسم آنهاست.

کشیر به مردم هشدار داد: اگرچه بازار خرید و فروش این خودروها داغ است اما اگر پلیس تخلفی از این خودروها ببیند، به عنوان خودرو قاچاق با آن برخورد شده و توقیف می‌شوند.

ورود موقت وسایل‌نقلیه موتوری با پلاک بین‌المللی به ایران

چندی روز قبل، مدیر روابط‌عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه که صادرکننده پلاک بین‌المللی وسایل نقلیه هستند نیز اعلام کرد: الزام دریافت و نصب «پلاک گذرموقت» به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان بود. این مشکل، سال‌های متمادی نارضایتی گردشگران را موجب شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور، با تایید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوعِ بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

امید شریفی گفت: درپی اجرای این طرح، از این پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و قانون الحاق ایران به‌ کنوانسیون عبور و مرور جاده‌ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل‌نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشور، بلامانع است و فقط خودروهایی‌ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‌ کشور را دارند به نصب فوری پلاک گذرموقت در تمام مبادی ورودی ملزم خواهند بود.

وی در پایان یادآور شد: سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر موردعلاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا است. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این‌رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی کشور کمک کند.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین