سه شنبه 29 خرداد 1403-16:27 شمسی /6/18/2024 4:27:13 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:65873
  • زمان انتشار:چهارشنبه 23 خرداد 1403-14:11
خودرونامه بررسی کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی بار دیگر به  شهروندان توصیه کرده برای خرید خودرو عجله نکنند که وعده قبلی وی مبنی بر آرام گرفتن بازار خودرو محقق نشد.
مردم به توصیه خودرویی وزیر صمت اعتماد می کنند؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عباس علی آبادی که احتمالا واپسین روزهای حضور در وزارت صمت را تجربه می کند، برای دومین بار طی یک سال گذشته به شهروندان توصیه کرده برای خرید خودرو عجله نکنند، زیرا شرایط رو به بهبود است.

وی آبان سال گذشته در گفت و گو با رادیو با بیان این که مردم در خرید خودرو عجله نکنند، زیرا شرایط رو به بهبود است، گفت: با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو بر می گردد. علی آبادی این را هم گفت که مردم اطمینان داشته باشند که به شرایط پایدارتری دست خواهیم یافت، بنابراین می‌توانند در شرایط بهتری خرید خودروی خود را انجام دهند.

حالا و در شرایطی که تنها دو، سه هفته به پایان عمر دولت سیزدهم باقی مانده، علی آبادی بار دیگر توصیه کرده که مردم برای خرید خودرو صبر کنند.

این توصیه وی در حالی است که وعده قبلی اش مبنی بر بهبود شرایط بازار خودرو عملی نشد و کسانی که به توصیه علی آبادی گوش کردند، در نهایت مجبور شدند خودروی مدنظر خود را با قیمت بیشتری (نسبت به مقطعی که وزیر صمت وعده بهبود شرایط را داد) خریداری کنند. در واقع منحنی قیمت خودرو نه تنها نزولی نشد، بلکه صعود نیز کرد، زیرا نه تولید مطابق با برنامه ریزی وزارت صمت بالا رفت و نه تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شد. از طرفی، با توجه به رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز تحریک شد، به نحوی که در فروردین امسال رکود قیمت در بازار آزاد شکست.

حالا وزیر صمت بار دیگر توصیه کرده که مردم در خرید خودرو عجله نکنند، اما آیا این بار کسی به توصیه وی گوش می دهد؟

پرسشی که برای افکار عمومی ایجاد شده، این است که وزیر صمت با استناد به چه مسائلی صحبت از بهبود شرایط بازار خودرو می کند و از شهروندان می خواهد برای خرید صبوری به خرج دهند؟

آیا قرار است اتفاق بزرگی در بخش عرضه (چه تولید و چه واردات) رخ دهد؟ آیا قرار است انتظارات تورمی و قیمت ارز سقوط کند و به تبع آن قیمت خودرو هم پایین بیاید؟

نشانه ها خلاف اینها را می گویند، چه آنکه نه تولید در شرایط رو به رشد قرار گرفته و نه واردات خودرو رقم قابل قبولی دارد. انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز که وابستگی مستقیم به مسائل سیاسی دارند، فعلا روزهای با ثباتی را می گذرانند، اما اولا تضمینی برای تداوم این روند وجود ندارد و ثانیا با توجه به مواضع ایرن و غرب بر سر مسائل هسته ای، فعلا نمی توان چشم انداز مثبتی را درباره گشایش های سیاسی و لغو تحریم (به عنوان عوامل اثرگذار بر افت انتظارات و قیمت ارز) متصور شد.

از همین رو تداوم این شرایط اجازه بهبود شرایط بازار خودرو را نمی دهد و شهروندان را بابت اعتماد به توصیه وزیر صمت مردد می کند.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین